El Juans hjørne: Epokeskifte eller ej

6 år 9 måneder siden #1 af Administrationen

Inden længe åbner dørene til sommerens transfervindue. Rygterne flyver allerede til højre og venstre. Men hvordan skal Real Madrid egentlig handle i dette vindue? Det vil jeg tage et kig på.

Jeg vil dog kigge på det fra en lidt anderledes vinkel. Jeg vil sætte det under lup i forhold til Sir Alex Fergusons tese om, at en cyklus for et succesfuldt hold varer sådan cirka fire år, og herefter er der behov for ændringer og fornyelse. Ferguson har tidligere forklaret, at de i Manchester United forsøgte at visualisere holdet tre eller fire år frem og træffe beslutninger i overensstemmelse hermed. Ydermere, at de delte spillerne op i tre kategorier: 30 år og ældre, 23 til 30 år og de helt unge (fra 23 år og ned). Tanken var, at de yngre spillere udviklede sig og ville opfylde de standarder de ældre havde sat.

Sådan har Real Madrids trup for 2016/17 fordelt sig: 30+ (Navas, Casilla, Ramos, Pepe, Modric, Ronaldo), 23-30 (Yáñez, Varane, Nacho, Marcelo, Coentrão, Carvajal, Danilo, Casemiro, Kroos, James, Isco, Bale, Vázquez, Benzema, Morata, Mariano), 23 og yngre (Kovacic, Asensio). Altså med et klart overtal af spillere i deres bedste fodboldalder, samt seks spillere (holdets rygrad) på 30 eller derover som ikke behøver nogen videre præsentation, og til sidst to af de bedste unge spillere i verden på 23 og derunder.

Netop dette hold har været stort set intakt de seneste to sæsoner. Grundstammen har været intakt de seneste fire sæsoner (Pepe, Ramos, Varane, Ronaldo, Benzema, Marcelo og Modric). Sidste sommer var der kun få udskiftninger. Det samme gjorde sig gældende i sommeren 2015. Selvfølgelig er der blevet skiftet ud undervejs, men det har været naturlige udskiftninger. Alt sammen i takt med indførelsen af Real Madrids nye strategi om i højere grad at hente yngre spillere.

Dette holds epoke startede i høj grad ud med Gareth Bales ankomst i sommeren 2013. Han kom til sammen med Isco og Asier Illarramendi, mens Dani Carvajal blev hentet tilbage fra sit lejeophold i Leverkusen, Casemiro blev hentet permanent og Álvaro Morata, Nacho og Jesé blev en del af førsteholdet. Til gengæld fik Gonzalo Higuaín, Mesut Özil og Kaká løbepas, sammen med bl.a. Raúl Albiol, José Callejón og Ricardo Carvalho. Den efterfølgende sommer var der yderligere et par markante ændringer. James Rodríguez kom til mens Ángel di María skiftede væk. Toni Kroos erstattede Xabi Alonso. Keylor Navas kom til i stedet for Diego López. Og Morata blev som bekendt sendt til Juventus, mens Chicharito blev hentet ind på en lejeaftale.

Efterfølgende, i løbet af sommeren 2015 og 16, har der som nævnt kun været meget få og knap så markante ændringer. Det har mest af alt været finjusteringer hist og her. Og resultaterne på bundlinjen taler sit eget tydelige sprog herefter. Sportsligt taler dette holds epoke for sig selv. Altså det Real Madrid-hold vi har været vidne til siden Bale og Iscos ankomst i 2013. Tre Champions League-titler, et spansk mesterskab, en Copa del Rey-titel, to gange VM for klubhold og en lille håndfuld Super Cup-titler. Og så tæller det ekstra, at holdet vandt The Double i forrige sæson, samt blev det første hold til at genvinde Champions League-trofæet siden formatskiftet. Summen af alt dette er en af de mest unikke epoker i Real Madrids i forvejen fantastiske historie.

De fire år forinden, fra 2009/10-sæsonen frem til 2012/13-sæsonen, var selvfølgelig mest markeret med Florentino Pérez’ tilbagekomst som præsident i 2009, samt tilgangene af Karim Benzema, Xabi Alonso, Kaká, Albiol, Arbeloa og selvfølgelig ikke mindst stjernen over dem alle, Cristiano Ronaldo, ligeledes i sommeren 2009, netop efter Pérez’ tilbagekomst. Og herefter Mourinhos epoke fra 2010/11 til 2012/13. Sportsligt var denne periode på ingen måde en succes på samme måde som de seneste fire sæsoner har været det, men selv om det blot blev til et enkelt mesterskab og en enkelt Copa del Rey-titel, så var det alligevel en periode hvor Real Madrid vendte tilbage til Europas absolutte top og lagde fundamentet for de tre Champions League-titler der senere fulgte.

Inden Pérez’ anden periode var der som bekendt Ramón Calderón-epoken, som ligeledes markerede enden på Pérez’ første periode (fra 2005/06- til 2008/09-sæsonen). En periode, som bragte to mesterskaber med sig, hvor de fleste nok husker den legendariske 2006/07-sæson under Fabio Capellos ledelse. Og inden da, Pérez første periode, Galácticos-epoken. Og så videre...

Tilbage til nutiden. For hvad skal der så egentlig ske nu? Har dette hold, med denne stamme af spillere, haft sin succesfulde cyklus i løbet af de sidste fire sæsoner? Er de fortsat sultne og har mere at skyde med? Eller det blevet tid til at foretage nogle markante ændringer i truppen? Kører grundstammen på holdet på sidste vers og har de toppet, eller er der yderligere fire gode år i dem? Giv endelig jeres besyv med, ligeledes i forhold til hvordan I forestiller jeg Real Madrid, hvis I visualiserer holdet tre eller fire år frem i tiden.

Frem til transfervinduets åbning vil jeg kigge nærmere på Real Madrids transfervindue anno 2017. I mit næste indlæg vil jeg give mit bud på hvordan jeg tror Real Madrid vil handle og sælge denne sommer.

Følgende bruger(e) sagde tak: El Madridista, MMM, REAL

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 9 måneder siden #2 af Administrationen
Velkommen til det nyeste medlem af familien Madridista.dk - skal vi have et epokeskifte eller ej?
Følgende bruger(e) sagde tak: El_Juan, MMM

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 9 måneder siden #3 af Kassow-Rossing
Rigtig god første artikel og velformuleret som altid!

Støt Real Madrid med et Carnet Madridista :)
Følgende bruger(e) sagde tak: El_Juan

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 9 måneder siden #4 af Hugol
Ansættelsen af El Juan kan sammenlignes med, da Real Madrid fik Zidane til klubben. Godt indkøb og det skal nok blive spændende. Tillykke med kåringen af Danmarks bedste fansite.

Har valgt at takke af på forum!
Sidste redigering: 6 år 9 måneder siden ved Hugol.
Følgende bruger(e) sagde tak: Kassow-Rossing, El_Juan, Fondo_Sur

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 9 måneder siden #5 af Administrationen

Hugol skrev: Ansættelsen af El Juan kan sammenlignes med, da Real Madrid fik Zidane til klubben. Godt indkøb og det skal nok blive spændende. Tillykke med kåringen af Danmarks bedste fansite.


Åh Gud, vi tør næsten ikke vove os ud i et gæt på, hvem af os der er Pavón ;-)
Følgende bruger(e) sagde tak: raul7=kongen, Kassow-Rossing, El_Juan

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 9 måneder siden #6 af raul7=kongen
El_Juan. Du har været længe undervejs, men for pokker hvor er det skønt, at det endelig er lykkedes! Dejlig tilføjelse.

Det er en interessant måde at stille det op, men jeg hæfter mig også ved, at man kan sammenligne lidt med ærkerivalerne fra Barcelona. Pep arbejdede altid med, at det handler om at komme til tops, hvorefter man kontinuerligt skal foretage enkelte ændringer, så truppen fortsat har sin sult og konkurrenceevne.

Derfor synes jeg også den nuværende plan virker helt fornuftig. Hent unge spillere ind, der med sult og vilje på sigt kan true de etablerede og herefter forhåbentlig afløse dem. Hent dem tilmed så tidligt at de fra en ung alder bliver en del af klubbens kultur og kan testes af på sommerture inden de endeligt indlemmes i truppen. Dermed er den naturlige overgang på en række pladser allerede sikret. Bedste eksempel er lige nu Kovacic, men forhåbentlig vil flere af de unge blive en trussel på sigt. Udfordringen er, at udvikler de unge sig ikke(det kan jo ske at 4-5 pludselig alle stopper deres udvikling), så skal man hurtigt sadle om og hente kvalitet ude fra.

Derfor tror jeg også at den nuværende epoke kan fortsætte lidt tid endnu. Det virker fint at sælge James(og med den pris man får for Morata også ham) og overlade mere ansvar til Asensio og Kovacic, samtidig med Modric også bliver ældre. Glidende overgang og sult. Spørgsmålet er for mig at se mere Bale og Benzema. Ingen af dem har vist sig holdbare i en hel sæson og særligt Bale er det vel tvivlsomt om vi nogensinde får at se som en stjerne i klubben. Hvad stiller man lige op der? Skal der være en løbende overgang, hvor de bliver udkonkurreret eller skal man sælge og hente en helt ny profil? Det er jo altid med risiko for harmonien i truppen, et nyt totalt flop indkøb(det sker altså for selv den mest scoutede oplagte profil) eller at nuværende spillere ikke vil præstere i sammenhæng med den nyindkøbte, hvis man vælger den løsning.
Følgende bruger(e) sagde tak: El_Juan

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 9 måneder siden #7 af Fondo_Sur
Rigtig godt indput.

Som El Juan nævner, så har holdet i hvert fald ét år mere såfremt vi holder os til Fergusons teori ;-) måske også to, da Ramos, Modric og Ronaldo er nogle stærke personligheder, hvis sult passer sammen med Real Madrid evige ambitioner. Der er vel ikke så meget andet at sige end at truppen skal gå efter det hele i næste sæson. Det er lidt en degradering hvis Morata smutter, men han bliver vel aldrig den helt store spiller i Real Madrid. Han skal erstattes godt i den kommende sæson for mesterskabets og pokalens skyld.

Den "næste fire årige periode" står nærmest allerede klar.
Følgende bruger(e) sagde tak: El_Juan

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 9 måneder siden #8 af Hugol

Administrationen skrev:

Hugol skrev: Ansættelsen af El Juan kan sammenlignes med, da Real Madrid fik Zidane til klubben. Godt indkøb og det skal nok blive spændende. Tillykke med kåringen af Danmarks bedste fansite.


Åh Gud, vi tør næsten ikke vove os ud i et gæt på, hvem af os der er Pavón ;-)


I har ikke skilt jer af med Iván Campo endnu ;-)

Jeg har ik noget at skulle ha sagt ift hvem der er egnet/ ikke egnet. Det vil jeg heller ikke ind på. Synes bare det er fedt at El Juan er kommet på holdet. Så længe der er udvikling så er jeg glad !

Har valgt at takke af på forum!
Sidste redigering: 6 år 9 måneder siden ved Hugol.
Følgende bruger(e) sagde tak: El_Juan

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 9 måneder siden #9 af -#7-
El J(u)an har længe virket for mig som den bruger med størst fodboldfaglig viden her på siden, selvom der selvfølgelig er rigtig mange kandidater. Så fedt at ledelsen bag siden har fået hevet ham i land, stor thumbs up.

EDIT: Og naturligvis en god første artikel også.

DC19
Sidste redigering: 6 år 9 måneder siden ved -#7-.
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars1991, El_Juan

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 9 måneder siden #10 af El_Juan

Hugol skrev: Ansættelsen af El Juan kan sammenlignes med, da Real Madrid fik Zidane til klubben. Godt indkøb og det skal nok blive spændende. Tillykke med kåringen af Danmarks bedste fansite.


Haha, tak! Jeg lader dog håret stå! Har faktisk altid identificeret mig mest med Guti... Doven og ugidelig det meste af tiden, men så lige pludselig - ud af ingenting - kommer der en genialitet af hidtil usete dimensioner! Udover Guti er det i øvrigt en anden skaldet franskmand der er min favorit... Jeg er af den klare overbevisning, at hvis Anelka ikke havde forladt Real Madrid efter blot en sæson, så havde Cristiano ikke været i nærheden af hans rekorder den dag i dag! Anelka Ballon d'Or! Og så er han bare så meget mere street end Benzema! ;-)

raul7=kongen skrev: Det er en interessant måde at stille det op, men jeg hæfter mig også ved, at man kan sammenligne lidt med ærkerivalerne fra Barcelona. Pep arbejdede altid med, at det handler om at komme til tops, hvorefter man kontinuerligt skal foretage enkelte ændringer, så truppen fortsat har sin sult og konkurrenceevne.

Derfor synes jeg også den nuværende plan virker helt fornuftig. Hent unge spillere ind, der med sult og vilje på sigt kan true de etablerede og herefter forhåbentlig afløse dem. Hent dem tilmed så tidligt at de fra en ung alder bliver en del af klubbens kultur og kan testes af på sommerture inden de endeligt indlemmes i truppen. Dermed er den naturlige overgang på en række pladser allerede sikret. Bedste eksempel er lige nu Kovacic, men forhåbentlig vil flere af de unge blive en trussel på sigt. Udfordringen er, at udvikler de unge sig ikke(det kan jo ske at 4-5 pludselig alle stopper deres udvikling), så skal man hurtigt sadle om og hente kvalitet ude fra.

Derfor tror jeg også at den nuværende epoke kan fortsætte lidt tid endnu. Det virker fint at sælge James(og med den pris man får for Morata også ham) og overlade mere ansvar til Asensio og Kovacic, samtidig med Modric også bliver ældre. Glidende overgang og sult. Spørgsmålet er for mig at se mere Bale og Benzema. Ingen af dem har vist sig holdbare i en hel sæson og særligt Bale er det vel tvivlsomt om vi nogensinde får at se som en stjerne i klubben. Hvad stiller man lige op der? Skal der være en løbende overgang, hvor de bliver udkonkurreret eller skal man sælge og hente en helt ny profil? Det er jo altid med risiko for harmonien i truppen, et nyt totalt flop indkøb(det sker altså for selv den mest scoutede oplagte profil) eller at nuværende spillere ikke vil præstere i sammenhæng med den nyindkøbte, hvis man vælger den løsning.


Jeg er helt enig. Jeg stillede det op for sig selv - bare for sjov - i forhold til FC Barcelona, og hvis man kigger på både Pep og Rijkaards succesfulde perioder, så varede de begge omkring de her fire år. For Rijkaard endte det med 2007/08 sæsonen hvor Bernd Schusters Real Madrid blev suveræne mestre. Sæsonen forinden var det mere held end forstand, at Real Madrid blev mestre. Og for Guardiola endte det med 2011/12-sæsonen, hvor Mourinhos Real Madrid blev mestre. Guardiola kom i øvrigt netop ind i hvad der var starten på hans epoke i FC Barcelona, men slutningen på Ramon Calderons-epoke i Real Madrid, med den forfærdelige 2008/09-sæson.

En af de væsentlige pointer med Sir Alex' tese, den måde Pep arbejdede og det jeg også gerne vil forklare med lige det her, er at historien altid gentager sig. Altid. I vores kultur, i vores samfund, på aktiemarkedet og selv i fodbold vinder man altid hvis man forstår historien, for det kører altid op og ned i perioder, og hvis man forstår at aflæse statistikken, historien og mønstrene, så kan man i højere grad tilpasse sig virkeligheden af op- og nedturene og justere derefter. Og dem der virkelig forstår det, evner at lave de retmæssige forudsigelser deraf.

Og netop det her med, at hente dem ind så tidligt, at de bliver en del af klubbens kultur er en væsentlig pointe. Jeg er fuldstændig enig. Det er gudskelov også den tendens vi har set de seneste år i Real Madrid. Hvor det tidligere har været sværere at komme ind på førsteholdet. Og forløber udviklingen ikke som ventet, så har Real Madrid heldigvis også både midlerne og tiltrækningsevnen til at sadle om hurtig og hente kvalitet udefra.

Glidende overgang og sult. Det er et par væsentlige nøgleord... Hvad Bale angår, så kommer der lidt senere om det ;-)
Sidste redigering: 6 år 9 måneder siden ved El_Juan.
Følgende bruger(e) sagde tak: Kassow-Rossing, Hugol

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 8 måneder siden #11 af raul7=kongen
Vi er meget enige, lyder det til. Spørgsmålet er så om man alligevel kan snyde historien, hvis man formår at lave en mere glidende overgang - altså med andre ord forlænge den gode periode foruden de 4(5) år....
Følgende bruger(e) sagde tak: El_Juan, Zyconith

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum
Annonce