Optakt: Endnu en dans som Europas konger

Mens det meste af Europa diskuterer om Barcelona, Manchester City, Juventus eller måske Bayern München er favoritter til årets Champions League-titel starter Real Madrid i aften titelforsvaret i den turnering, som man har vundet flere gange end alle nævnte klubber – tilsammen. Kongeklubben er sågar forsvarende mester igennem de seneste 843 dage, daterende helt tilbage til 28. maj 2016, hvor man slog Atletico Madrid i Milano.

Godt nok skal titlen forsvares uden Cristiano Ronaldo, men det er som om det meste af fodbold-Europa glemmer, at Real Madrid fortsat råder over 10 af de 11 startere fra de seneste to Champions League-finaler. Spillere som Ramos, Varane, Modric og Bale må forventes at løfte mere til denne sæson og de forventes da også alle at starte til aftenens opgør.

Gæsterne er upåagtede AS Roma, der hverken af bookmakere eller diverse eksperter beskrives som den helt store udfordring, men der er trods alt tale om et erfarent italiensk hold. Således var Roma ganske tæt på at nå finalen i sidste sæson, hvor man røg ud i semifinalen til Liverpool efter at have sendt FC Barcelona ud i kvartfinalen.

Sidst de to hold mødtes i Europa var i 2016, hvor Real Madrid sendte italienerne ud i ottendedelsfinalen med en samlet 4-0-sejr, mens vi skal tilbage til 2004 for at finde det seneste møde i gruppespillet. Her vandt Real Madrid 3-0 i det ene opgør og Roma 1-0 i det andet.

Til denne sæson har Roma primært forstærket sig med spansk-kendte N’Zonzi, der er hentet i Sevilla, Justin Kluivert fra Ajax og Javier Pastore som efter nogle miserable år hos PSG er tilbage i Italien for at få gang i karrieren igen. Væk er til gengæld de tre store profiler fra sidste sæson, Alisson, Nainggolan og Strootman.

I Serie A har Roma fået en noget ustabil start med blot én sejr i de første fire kampe. Senest blev det 2-2 i weekenden mod bundproppen Chievo. Særligt defensivt har holdet haltet med hele 7 mål lukket ind i de fire runder.

Hos Real Madrid har sæsonstarten været mere positiv. Tre sejre og senest en uafgjort mod Atheltic Bilbao er det blevet til. Spillet har generelt set været fornuftigt uden at være prangende. Derfor er den eneste reelle tvivl i forhold til start-11’eren også om Isco skal med igen og i så fald, om det bliver i stedet for Modric eller Asensio.

Aftenens dommer Bjorn Kuipers fløjter opgøret i gang klokken 21.00 og det kan i Danmark følges på 3+.

Real Madrids forventede hold: Courtois; Carvajal, Varane, Ramos, Marcelo; Kroos, Casemiro, Modric; Bale, Benzema, Isco
Modstandernes forventede hold: Olsen; Florenzi, Fazio, Manolas, Kolarov; N’Zonzi, Pellegrini, De Rossi; Schick, Dzeko, El Shaarawy