Bales afgang er enden på en æra i Real Madrid

I går aftes blev det endelig officielt, at Gareth Bale ikke skal spille denne sæson i Real Madrid. Waliserens tilsyneladende ligegyldige tilgang til klubben og sporten de seneste år har lavet alvorlige buler i hans eftermæle, men med afgangen af Bale ender en æra i Madrid.

Gareth Bale kom til Real Madrid i 2013, som verdens dyreste fodboldspiller, og som den sidste del i BBC, én af de bedste fronttrioer i historien, sammen med Karim Benzema og Cristiano Ronaldo.

Tilsammen scorede de 442 mål og vandt Champions League fire gange, inden Cristiano tog til Juventus i 2018.

Gareth Bale forlader ikke klubben som en helt, men i de tidlige sæsoner var det lige præcis, det han var. Han blev indkøbt som Cristianos højre hånd, og da portugiseren var fraværende i Copa del Rey-finalen i 2014, viste Bale netop, at han kunne tage over, når den altoverskyggende superstjerne ikke var der.

Marc Bartra stod tilsyneladende stille, da Gareth Bale prikkede bolden forbi ham, løb i en stor bue uden om ham (og sidelinjen) og sidenhen prikkede den ind i målet bag Barcelona-keeperen, José Pinto. Da Bartra efter et par minutter nåede tilbage til målet, var kampen afgjort.

Halvanden måned senere var han afgørende i Champions League-finalen mod Atlético, men i den følgende sæson begyndte skaderne at tage over, og det blev sværere og sværere for Bale at spille for fuld styrke.

I de første to sæsoner havde han i alt 38 dage med skader, mens han i de kommende fem sæsoner havde hhv. 73, 129, 58, 49 og 56 dage ude med skade.

Derefter var det mere sporadisk med de store præstationer. De kom dog, som i 2018, da en vred waliser kom på banen mod Liverpool og scorede to mål, der sikrede Real Madrid det tredje Champions League-trofæ på stribe.

Da Cristiano Ronaldo forlod Spanien i 2018 var håbet, at Gareth Bale ville gribe chancen og blive Madrids talisman. Det skete bare aldrig, og nu har han forladt den spanske hovedstad.

Uønsket og uelsket.

Om ikke andet, tak for alt, Gareth Bale.