Real Madrid fisker altid stjernerne fra VM

Alisson på mål, Odriozola til højre back, og Neymar som sommerens store mål. Disse er navnene som bliver rygtet kraftigst til Real Madrid til at forstærke holdet til næste sæson. Man er ikke i tvivl om denne plan, men på ledelsesgangene hos Real Madrid, har man dog også øjnene rette skarp mod Rusland, og sommerens VM-slutrunde. Hver fjerde år afholdes verdens største turnering, og hver gang er Real Madrid til stede, da man til denne begivenhed ser et kæmpe marked, hvor man kan udvide sit netværk, og bringe de mest eftersøgte præmier med hjem. Hvis man mangler bevis for at Real Madrid altid følger nøje med til VM, skal man bare kigge på de signinger man har lavet efter VM-slutrunder i dette årtusinde. Her finder man navne som James Rodriguez, Keylor Navas, Mesut Özil og Ronaldo Nazario, som alle strålede ved en VM-slutrunde, inden man vendte næsen mod Madrid.

VM 2014

De seneste spillere man har hentet efter en VM-slutrunde, var James Rodriguez og Keylor Navas. Verdensmesterskabet i Brasilien i 2014 var det store springbræt for begge spillere, inden deres skifte til verdens største klub. Colombianeren tog til VM med et mål om at lede Colombia, efter deres store stjerne, Falcao, var blevet skadet, og her blev han en af slutrundes helt store åbenbaringer. Hans slutrunde bød bl.a. på en topscorer-titel, og et mål der senere vandt årets Puskas-pris. Den 22. juli 2014 skrev han under på en kontrakt med Real Madrid, i et skifte til 80 millioner €.

Keylor Navas fulgte kort efter i James' fodspor. Den costaricanske målmand stod en fantastisk slutrunde, som bl.a. gav ham tre kampens spiller-trofæer undervejs. I 1/8-finalen blev han holdets store helt i straffesparkskonkurrencen, og på trods af at man røg ud til Holland i kvartfinalen, også i straffesparkskonkurrence, blev han anerkendt af FIFA for at have stoppet hollænderne i 120 minutter. Få dage senere skiftede han til Real Madrid i en transfer til 10 millioner €.

VM 2010

Fire år tidligere, tog man til Syd Afrika, og blev forelsket i de to tyskere Mesut Özil og Sami Khedira. Det talentfulde unge hold, sammensat af Joachim Löw, nåede semifinalen med smukt og harmonisk spil, hvor man dog røg ud til de senere vindere fra Spanien. Özil, som på daværende tidspunkt var 21 år gammel, var billedet på det nye Tyskland, som satsede på sammenspil og boldføling. "Özil har været bedre end Messi", udtalte den tyske landstræner. På ledelsesgangene i Madrid, havde man allerede et godt øje til Özil, men den udvikling modenhed han viste til slutrunden i Syd Afrika accelererede planerne. Özils kontrakt sluttede året efter, men man ville ikke vente, og snød derfor klubber som Barca, og signede ham for 15 millioner €.

Før man hentede Khedira, havde man fået ham anbefalet af Mourinho, som så ham som en spændende mulighed, men han havde ikke overbevist bestyrelsen, og man valgte i stedet at holde øje med spillere som Javi Martinez og Daniele De Rossi. Men Khediras store slutrunde, hvor han var Tysklands motor, og løb 11,22 km pr. kamp, fjernede fokus fra førnævnte, mod Khedira. Han havde også kontraktudløb året efter, og klubber som Bayern var ude efter ham, men i sidste ende skiftede han til Real Madrid for 10 millioner €. Denne sommer hentede man også Angel Di Maria, men i dette tilfælde var det et krav fra Mourinho der sikrede denne transfer, og ikke spillerens præstationer ved VM.

VM 2006 og 2002

Ved VM-slutrunderne i 2006 og 2002 var Real Madrid også aktive, men disse tilfælde var anderledes end de to seneste slutrunder. I 2006 landede Cannavaro i den spanske hovedstad, efter at have ført Italien til titlen i turneringen som blev afholdt i Tyskland. Her var han den bedste spiller hos italienerne, og hermed også en af favoritterne til den kommende Balon d'Or-uddeling. Men en af nøglerne til den italienske kaptajns skifte til Real Madrid, skal også findes i Juventus' involvering i den såkaldte Moggigate. Juventus valgte at skille sig af med en stor del af truppen, og Cannavaro og Emerson skiftede til Real Madrid, sammen med træner Fabio Capello, som også kom fra Juventus.

I forhold til slutrunden i 2002, er det selvfølgelig O Fenômeno der er tale om her. Men signingen af Ronaldo Nazario var igang allerede inden VM. Angriberens forhold med træneren hos Inter, Héctor Cúper, var brudt sammen, og dette fik Real Madrid til at gå efter brasilianeren. Men der blev ikke indledt forhandlinger før slutrunden i Syd Korea og Japan var afsluttet. Og dette blev en slutrunde hvor Ronaldo for alvor vendte tilbage, efter flere års skadesproblemer, som havde sat hans karriere alvorligt i fare. Det var ikke den samme Ronaldo man sp i Barcelona, men det var nok til at føre Brasilien til VM-titlen, hvor han bl.a. scorede to mål i finalen mod Tyskland. Herefter begyndte en lang forhandling med Inter-præsident Moratti, som strækte sig helt til sidste dag i transfervinduet. Men kl. 23.00 d. 31. august 2002, blev Ronaldo Real Madrid-spiller, i en handel til 45 millioner €.

Siden da har Real Madrid altid haft snøren ude efter de bedste spillere til VM, og selvom man allerede har sat sine mål for transfervinduet, kan vi være sikre på at man også har øjnene rettet mod Rusland.