Sæson 2017/2018
Men vi kan ikke frede de andre midtbanespillere og specielt Kroos var sløv, ugidelig og langt under niveau. Vi kan give Marcelo skylden for noget, men som en anden bruger påpegede i går, så kræver 4-4-2-diamanten af backsene dækker et stort område og samtidig er stærkt afhængige af backup fra midtbanespillerne og deraf Kroos. Og han tilbød ingen hjælp til Marcelo og i situationer hvor Casemiro var langt fremme (suk) og Kroos var manden der skulle lukke ned, blev der bare luntet lige så stille tilbage.
Når vi spiller Casemiro burde Kroos og Modric føle sig sikre på at han klarer skærene, som han burde, men når de alle bliver fanget langt fremme er det sgu nemt for Celta at overløbe os og endnu mere når spillerne lunter tilbage som havde vi allerede vundet ligaen.
Como no te voy a querer,
como no te voy a querer,
si eres campeón de Europa por décima vez.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- raul7=kongen
-
- Moderator
-
Dios skrev:
BBB skrev:
Dios skrev: Vi har 4 mand på midtbanen, men det nytter jo ikke noget, hvis ingen af dem vil forsvarer. Her bliver jeg nødt til at frede alle andre end Casemiro, for hans spil er bare langtfra godt nok ift. de andres i det opbyggende og offensive spil, selvom de selvfølgelig skal agere støttespillere.
Med Celta's mål til 1-0 mister Ronaldo bolden i højre side. Achraf og Modric er i nærheden, men får ikke erobret bolden, og så er Marcelo fanget langt oppe på venstre kanten (hvor han bør være).
Halvandet minut tidligere mister Isco bolden på højrekanten, og Celta starter en kontra, men der er Casemiro til at bryde spillet sammen med Kroos. Det viser meget fint forskellen på Casemiro og ikke Casemiro.
https://ibb.co/mSA57G
Et meget bedre eksempel. Hvor er Casemiro her? Han er sjovt nok forreste mand i angrebet, og beskytter på ingen måder hans forsvar som han burde. Han gør det bare ikke godt nok længere!
Nu er jeg ofte en af de største forsvarere af Zizou, men en stor del er vel trænerens ansvar. Det var ret tydeligt i El Clasico, at Kovacic skulle beskytte Messi og derfor ønskede man også at Casemiro skulle tage flere løb frem i banen(hvad han gjorde mange gange), sikkert for både at få løb dybt i banen, som skulle aktivere Barcas midtbanespillere, men også for at hjælpe fremadrettet, da man ellers manglede en mand. Det er vel et meget godt eksempel på, at man kan kritisere spilleren, men såfremt min tese om den taktiske plan er korrekt, så skal Casemiro vel ikke kritiseres for at følge trænerens anvisninger. Hvordan hans rolle har været i går er så en anden sag.
Generelt synes jeg rigtig meget sejler pt. Jeg synes vi har været uheldige med nogle ting, skader på nøglespillere, uskarphed i opstarten og formnedgang på profiler. Hvorfor jeg synes mange har været for kritiske i forhold til den sportslige ledelse, spillerne og træneren. Men det bekymrer mig gevaldigt, at man i de seneste 4-5 kampe har spillet forskellige formationer; 4-3-3, 4-4-2(klassisk), 4-5-1 og i går 4-4-2 i en diamant - endda med Kroos på kanten(det gav godt nok en assist, men ellers var han håbløst castet til opgaven).
Og hvorfor disse formationsskift? Når man stædigt har holdt fast i at truppen er god nok, at det hele nok skal komme og vi er på rette kurs, så må man sgu da også sige B og tro på det koncept man prædiker. Det er egentlig det jeg er mest utryg omkring. For vil man eksempelvis spille en diamant, hvilket giver mening, da både Isco og Asensio på papiret er perfekte til den offensive centrale rolle. Så mangler man i endnu højere grad en angriber som både kan være spilstation og søge de centrale rum, mens Kroos og Modric er overflødige, da deres styrker i pasningsspillet ikke kommer til sin ret, hvilket blev understreget efter pausen i går.
- Siempre fiel
- Platin bruger
-
Hva værre er - så står vi overfor en meget, meget vanskelig "revolution"/transformation af spillertruppen. Eller rettere, det burde vi. Der er nu efterhånden behov for enorm udskiftning, ik mindst af nogle af de tunge navne, men det er selvforskyldt da man ku har formået at få nye spillere ind til perifirien af holdet og truppen. Og det ka blive rigtig svært at gennemføre en så massiv udskiftning for der er pludselig mange ting der taler imod at det sku lykkedes:
Man har ventet så længe med udskiftningerne, at:
1) Markedet er eksploderet og det kræver kæmpebeløb at købe de verdensklassespillere som vi også mangler
2) De spillere vi selv skulle ha penge ind på er efterhånden blevet så gamle, og begyndt at falde tydeligt i niveau, at priserne er faldet betragteligt på dem
3) Alle klubber i verden har set hvorn vi er blevet udstillet og selv en blind ka se hvor desperat en situation klubben står i - det betyder at alle ved vi er nødt til at sælge og pisket til at købe - og priserne blir så derefter
4) Man står med mange centrale spillere der begynder at være dér hvor de måske skal udskiftes - og så vel sportsligt som økonomisk ka det være svært at gennemføre uden seriøse vanskeligheder
Som jeg ser situationen, så falder det tungeste ansvar på Zidane. Ikke at spillerne ikke præsterer elendigt, men det har man jo ku set komme i lang tid, da holdet jo har haft spillemæssige problemer i lange perioder gennem de sidste i hvert fald 3 år. Under Zidane har der været enkelte gode perioder, toppet med et par måneder i foråret, men vi har generelt set spillet håbløst under Zidane, men har hevet os igennem til at mirakuløst mesterskab pga ren vilje og held til at få hentet 3 point i de sidste minutter af kampene. Jeg vil da gerne undgå at skifte træner igen - og Zidane er jo bestemt en person man gerne vil ha lykkedes. Men jeg ka bare ik gennemskue hva han gør godt for holdet - mine anker er:
1) Han virker fuldstændig håbløs taktisk - skifter igen og igen og igen formation og har efterladt holdet totalt uden en klar identitet. Han formår nærmest aldrig at reagere eller optimere taktisk i løbet af kampene - i hvert fald ikke til det bedre
2) Han har fejlet så eklatant på transfermarkedet, at det nærmest er ubeskriveligt. Nuvel, jeg er bestemt ikke imod at vi har investeret i yngre, spanske spillere med stort potentiale, så man tænker mod fremtiden - det er en positiv del af strategien - men man har totalt negligeret at optimere startopstillingen
3) Og i forlængelse af 2), så har Zidane jo nærmest totalfredet startelleveren - INGEN af de 11 normale startere ku jo nogensinde frygte for deres plads, så længe Zizou er i klubben. Denne stædighed har imo ført til en tilbagelænethed fra starterne og en flugt fra de spillere der godt ku gennemskue deres umulige situation (altså at de har evner der måske sku gi dem en chance i startopstillingen, men ingen præstation ka overbevise ZZ) og hvorn det matcher dårligt med egne ambitioner (James og Morata)
Så altså, imo er han udfordret taktisk, håbløs på transfermarkedet og endelig har han skabt et fuldstændig fastlåst hierarki som er stærkt medvirkende til holdets forfald. Jeg ka se at flere freder Zidane pga trofæerne, men jeg ku rigtig godt tænke mig at høre deres holdning til hvilke forcer han har som retfærdiggør at vi stadig ska tro på ham som en succes for Real Madrid fremadrettet - jeg har svært ved at finde positiver om manden, men vil mægtig gerne oplyses.
- Siempre fiel
- Platin bruger
-
Fondo_Sur skrev: De evige pessimister har det godt for tiden.
Egentlig er det morsomt at blive kaldt evig pessimist i en periode hvor Real Madrid har hentet 2 (TO) La Liga-titler på 9 år, snart er det 2 de sidste 10 år. I samme periode har vi vundet den spanske pokalturnering hele 2 gange!! Altså det er jo historisk ringe af Real Madrid!! Mit spørgsmål må være - hvordan ka man IKKE være pessimistisk og meget kritisk når Real Madrid gennem de sidste 10 år har leveret således?
Så har vi naturligvis leveret fantastisk i CL de sidste 4 år - hvilket jo naturligvis viser at holdet jo ikke er røv og nøgler - der er tværtimod masser af kvalitet og individuel klasse på holdet. Og det passer godt til en turnering hvor der, groft sagt, ska leveres stort et sted mellem 3 og 5 kampe i løbet af foråret og så ka man få succes.
Men dét jeg ser som den egentlige test for et holds styrke/storhed er jo at man ka dominere ligaen, da det jo kræver at man viser en helt anden kaliber af stabilitet kvalitet over længere perioder. Det har Real Madrid simpelthen bare sjældent magtet gennem de sidste snart 10 år, så det er vel egentlig ikke så underligt at nogle af os har fremstået som meget kritiske over en længere periode
Det er de samme problemer uge efter uge, men Zidane holder stædigt ved i de samme få systemer, primært 4-4-2-diamant, og de samme spillere, de samme taktikker, men det skriger til himlen at der skal ændringer til. Altså, hvorfor spiller Achraf f.eks, (som nok skal blive til noget, men lige nu er han ikke god nok) hvor man i stedet kunne spille Vallejo som CB og så smide Nacho ud på den højreback. Llorente i stedet for Casemiro, som kan holde sin plads som DM, måske. Måske ikke, men noget skal ske.
Det er nøjagtigt samme system og spillere der vandt det hele sidste sæson, og det er nok grunden til at Zidane holder ved, men når spillerne bare ikke har samme niveau og gejst, jamen så er det op til Zidane at finde løsningen og det magter han ikke på nuværende tidspunkt. Jeg har stadig tiltro til ham, endnu, men jeg kræver lige så meget handling fra spillerne og de kigger bare på hinanden og siger hult at de vil kæmpe videre.
Det er virkelig skuffende hele vejen rundt, og det er ikke noget dyre vintertransfers kan ændre på. Holdet skal løfte sig samlet, men de kan enten ikke selv se problemerne, eller er for stædige til at gøre noget.
@raulkongen
Zidane skifter vel mellem disse formationer for at tilpasse sig modstanderen, alt efter om det er på ude- eller hjemmebane eller om det er Numancia eller Barcelona. Men jeg er med på hvad du mener, han holder stædigt ved disse få formationer, taktikker og spillere.
Como no te voy a querer,
como no te voy a querer,
Jeg er på ingen måder uenig, og jeg forsvarede egentlig også Kovacic' ageren efter El Clasico, da han egentlig også bare fulgte Zidane's taktik. Fair nok, hvis Casemiro skulle tage nogle flere løb i El Clasico, som jeg ikke helt husker om han egentlig gjorde, men her kommer min pointer så også bare, at han virkelig er overflødig på holdet (hvis man vil bruge ham i en mere fri rolle), da han vel nok er den dårligste midtbanespiller i det opbyggende og offensive spil.
Jeg elsker stadig ideen med Zidane som træner, og man må give ham kredit for, at have vundet så meget som han har. Der hvor det halter gevaldigt er måden tingene er vundet på, hvis vi lige ser bort fra noget der minder om de 3 bedste kampe jeg har set Real Madrid spille i starten af sæsonen imod United og Barca.
Zidane er for første gang kommet på dybt vand, og jeg synes man ser alle hans mangler nu. Egentlig er jeg "begejstret" for, at han prøver at ændre formationerne, for hvad værre var, var jo at se Ancelotti sætte de samme 11 spillere i samme formation, og håbe på forandringer. Her prøver Zidane i det mindste, selvom det er de samme 11 spillere gang på gang. Jeg siger ikke det er lykkedes Zidane, og det klinger hult når Zidane maner til ro og tro på sine spillere, men alligevel prøver andre taktikker af. Det lader til han ikke selv helt tror på sine ideer længere.
Egentlig synes jeg vi spillede fint igår. Vi prøvede at spille imellem kæderne, hvor specielt Bale og Isco søgte hullerne centralt i banen og havde stor succes i 1. halvleg, men holdet knak hvergang Celta erobrede bolden, fordi der ingen var til at beskytte forsvaret. Nuvel, så laver Kroos nok de dårligste tilbageløb vi længe har set, men omvendt, så giver det ingen mening for mig, at spille med en 6'er, som kun er god nok som 6'er, men hellere vil være alt andet end 6'er. Det kan skyldes Zidane, og jeg tror også han har en del af ansvaret, og derfor er jeg også mere splittet end nogensinde før angående en fyring.
Vælger han at frede størstedelen af offensiven til sommer, som hedder BBC, så er det ud, ellers så jeg ham gerne blive og prøve at opbygge holdet fra ny. Vi mangler en ny Ronaldo og vi mangler en ny angriber, som kan det du beskriver, og som Benzema engang var god til.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Når alt er sagt, så kan Zidane jo ikke vide, at samtlige spillere vil underpræstere noget så grusomt som de i den grad har gjort denne sæson. Vi taler jo selv de mest stabile spillere som Carvajal, Modric, Kroos, Casemiro og Ronaldo. Det er jo spillere, som godt kan have dårlige kampe, men de er jo skygger af sig selv, hvis jeg lige må have lov til at rive Modric ud her, for han er den eneste som vel levere varen pt. Måske ikke på sit højeste niveau, men højt er det.
Jeg var heller ikke fortaler for at ændre så meget på start 11'eren før sommeren, hvis den hed Isco, Ronaldo og Benzema som de 3 forreste. Man tænkte jo, at de 3 endelig havde fundet hinanden i diamantsystemet med de 3 stabilierende spillere bag dem. Nuvel, så ved man, at Benzema ofte kan ramme en af sine off dage, men så ville bredden jo være god med Bale og Asensio siddende klar. Vi kan alle være uenige om forskellige spillere, men faktum er vel også bare, at ingen og heller ikke dig eller andre som råbte efter udrensninger i sommers havde regnet med, at hele vores start 11'er ville få et så stort formdyk som har sat os 17? point efter Barcelona efter 5 måneder.
Mbappé ville jo ikke have løst problemet for Carvajal, og De Gea havde ikke løst Benzema´s ikke eksisterende skarphed foran mål, eller generelt bare på banen.
Det er vel en spillemæssig-epidemi som har ramt hele holdet, men jeg gad godt og have en forklaring på hvad der skete efter cup kampene i sommers, for her bevidste samtlige spillere som spillede, at de hører til i eliten, og de virkelig godt kan spille fodbold. Var det en form for arrogance, for lidt konkurrence i truppen eller en form for mæthed hos de fleste spillere?
Jeg var helt med på ideen i sommers, og cup kampene indikerede, at ledelsen og Zidane gjorde det rigtige ved at satse på fremtiden kontra start 11'eren. Det er en helt anden situation nu, men havde du sagt i sommers, at ingen af vores spillere i truppen vil have scoret mere end 5 mål i ligaen D. 08/01-2018, så havde jeg rejst en statue midt i min stue af dig. Det gjorde du ikke, for du havde ikke selv regnet med det. Præcis ligesom ingen andre havde regnet med det. Derfor kan man jo ikke helt klandre Perez, ledelsen eller Zidane for ikke at reagere. Nuvel, så kunne man have smidt kassen efter Mbappé, men man kunne også have købt Messi, Ronaldo og Neymar i en alder af 12 år, men sådan er fodbold ikke.
Min pointe er ikke, at du ikke havde set en nedtur komme, for det skal man jo se, når man altid tager de kritiske briller på. No hard feelings, for jeg er selv utrolig kritisk, og intet negativt i det, men lad nu vær med, at kalde det en fejl af Perez, at man ikke investerede som en vanvittig i sommers.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
"I chose Real Madrid instead of Barcelona because I'm a winner, not a loser"
- Alfredo Di Stefano
Der var alt for mange boldtab i går, hvilket resulterede i mange farlige kontraangreb. Casemiro skal seriøst overvejes som bænkspiller, hvor Kovacic forhåbenligt kan erstatte hans plads.
- Siempre fiel
- Platin bruger
-
Dios skrev: de 3 bedste kampe jeg har set Real Madrid spille i starten af sæsonen imod United og Barca.
Ja det forstår jeg stadig ikke - altså den monumentale niveauforskel fra start august til nu!
Jeg gav allerede op efter de første fire kampe i sæsonen - ja næsten ved slutningen af transfervinduet - for enhver kunne jo se, hvordan en dybtfølt arrogance havde styret klubben henover sommeren. Et er nemlig, at vi kom svagere ud, end vi kom ind, men noget helt andet er dét, der sker ved en trup, når nye spillere kommer til.
Jeg hørte en træner (har glemt navnet) snakke om det i podcasten Fodbold FM her for et par måneder siden. Emnet var Real Madrid, og der blev især sat fokus på, hvorfor Real Madrid ikke præstere i denne sæson. Den specifikke træner, der altså var i studiet, nævnte, at han anser de manglende indkøb (her snakker vi ikke om unge udviklingsspillere) som den åbenlyse grund, men at det ikke kun handler om, hvilke spillere vi mangler.
Nej, det handler også om, at en trup har brug for dynamik. Den har brug for nye spillere, konkurrence og fornyelse. Mæthed er et skørt udtryk for spillere, der tjener millioner om måneden, men ikke desto mindre har vores nuværende startellever altså vundet CL tre gange på fire år, og så vandt man også ligaen i fjor. Det er altså en gruppe spillere, der har vundet mere eller mindre alt sammen, og som næsten alle er relativt beskyttede som startspillere. Jeg forestiller mig, at der er gået lidt tomgang i den. At de ikke kan finde motivationen. I hvert fald ikke den nødvendige. Sådan har det føltes i denne sæson. Ville det være anderledes, hvis man havde hentet én eller to dyre spillere, der gik direkte ind og skulle konkurrere mod vores bedste spillere? Sandsynligvis.
Siempre fiel skrev:
Dios skrev: de 3 bedste kampe jeg har set Real Madrid spille i starten af sæsonen imod United og Barca.
Ja det forstår jeg stadig ikke - altså den monumentale niveauforskel fra start august til nu!
Nej, og så kan vi snakke alt det vi vil om nye spillere og trænere, men faktum er at de ikke er blevet serie-6-spillere de seneste 6 mdr, de er stadig verdensklassespillere. De kan alle så meget mere end de viser for tiden, og det er jo det der skal rettes op på nu og her, så de kommer tilbage på det niveau. Det er simpelthen hele vejen igennem fra formationer, taktikker og til at sætte spillerne op til kampen (utroligt nok) og gejsten fra spillerne, og så det gennemgående fald i niveau, den er gal med.
Forhåbentlig er ledelsen bagved også i gang med forberedelserne til næste sæson, for her skal i den grad også ske noget, og det må de have indset nu.
Como no te voy a querer,
como no te voy a querer,