Real Madrid tjener godt på akademiet

3 år 8 måneder siden #1 af Benzeron
Da Inter...

Da Inter for nylig sikrede sig Achraf Hakimi var det blot endnu en af mange gange de senere år, hvor Real Madrid har solgt en af klubbens akademispillere for en god sum penge. Faktisk er de fem største salg, som klubben har foretaget af spillere, der er uddannet i La Fabrica, sket inden for de sidste fire år.

Ud over salget af Achraf tæller top fem også Álvaro Morata, Marcos Llorente, Jesé Rodríguez og Raúl de Tomás. Her er det førstnævnte, den nuværende Atlético Madrid-spiller Morata, der var det dyreste salg, da man tjente 66 millioner euro på at sende ham til Chelsea i 2017. Andenpladsen sidder Achraf nu på, da han ryger til Inter for 40 millioner euro plus fem millioner gennem diverse klausuler.

Tredjepladsen sidder endnu en Atlético-spiller på, nemlig Marcos Llorente, som ellers i en rum tid så ud til at skulle agere back up for Casemiro på den defensive midtbane, og som da også i perioder gjorde det hæderligt i brasilianerens skadesfravær. Llorente havde sin bedste tid under Santiago Solari, men der blev længere til spilletid efter Zidanes retur, og spanieren blev solgt for 30 millioner euro i 2019.

Jesé, som der var kæmpe forhåbninger til, inden han fik sin grusomme skade i en Champions League-kamp imod Schalke, sidder på fjerdepladsen, eftersom han blev solgt til PSG for 25 millioner euro i 2016. Siden har han været forbi Las Palmas, Stoke, Betis, og nu spiller han i Sporting CP i Portugal, for hvem han har spillet tolv ligakampe i sæsonen og scoret ét mål.

Real Madrid stod for kort tid siden over for listens femteplads, nemlig Raúl de Tomás. Den nuværende Espanyol-spiller blev oprindeligt solgt til Benfica for 20 millioner euro plus to millioner i diverse klausuler i 2019.

Álvaro Negredo indtager sjettepladsen med sit skifte for 19 millioner euro til Sevilla i 2009, og derudover har man i de senere år foretaget en række mindre salg af spillere, som dog har været tæt på eller inde omkring spilletid på førsteholdet. I 2016 solgte man Denis Cheryshev til Valencia for syv millioner euro, mens man i 2017 solgte klubbens nuværende reserve-angriber, Mariano, til Lyon for otte millioner, Diego Llorente til Real Sociedad for syv millioner og Burgui til fredagens modstander, Alavés, for tre millioner.

I 2018 er det mest prominente salg af spillere fra klubbens eget akademi Omar Mascarell, der blev solgt til Schalke for ti millioner euro. Dette år røg flere spillere til Tyskland, da Lucas Torres skiftede til Frankfurt for 3,5 millioner euro og Philipp Lienhart til Freiburg for to millioner.

Sammenlagt har klubbens salg af spillere fra eget akademi siden 2016 indbragt 246 millioner euro. I denne sommer kan dette tal stige yderligere, eftersom spillere som Nacho, Mariano, Sergio Reguilón og Lucas Vázquez muligvis står foran et klubskifte.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 9eren
  • 9eren's profilbillede
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
  • Real Madrid er en livsstil, Spanien og Madrid er mit hjem
3 år 8 måneder siden #2 af 9eren
Det kunne så være rart at der også snart begynder at komme egen avl op på første holdet igen. Det kan godt være vi får mønt på disse talenter, men de er jo droslet væk på spillere som Danilo, Ceballos, Jovic osv

Ønskelisten: Frimpong, Alphonso Davies, Juanlu, M, Gutierrez, Jobe Bellingham, Rafa Marin, Leny Yoro, (Florian Wirtz).

RM TV Über alles

Sidste redigering: 3 år 8 måneder siden ved 9eren.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

3 år 8 måneder siden #3 af -#7-
Jeg må indrømme at jeg har svært ved at se hvilken spiller fra akademiet, som i nyere tid har haft niveauet til Real Madrids førstehold, udover Carvajal. Hakimi havde måske niveauet til at slå ham af, men sandsynligvis ikke.

Ellers har der været mange Mayoral, Mariano og Llorente typer, som da helt sikkert er gode spillere, men helt bestemt ikke gode nok til at blive den nye Raúl, Guti eller Casillas.

Faktisk tror jeg ikke jeg har været decideret skuffet over et salg af en akademispiller på noget tidspunkt virkelig længe, måske med undtagelse af Dani Parejo og til dels Mata, som begge har fået nogle fine karrierer efterfølgende.

DC19

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

3 år 8 måneder siden #4 af Matamoro
Saul fra Atlético havde måske kunne klare cuttet
Følgende bruger(e) sagde tak: -#7-

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 9eren
  • 9eren's profilbillede
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
  • Real Madrid er en livsstil, Spanien og Madrid er mit hjem
3 år 8 måneder siden #5 af 9eren
Han var da ikke vores,

Rettet jo to sæsoner!

Men han blev god under vores nuværende dame træner

Ønskelisten: Frimpong, Alphonso Davies, Juanlu, M, Gutierrez, Jobe Bellingham, Rafa Marin, Leny Yoro, (Florian Wirtz).

RM TV Über alles

Sidste redigering: 3 år 8 måneder siden ved 9eren.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

3 år 8 måneder siden #6 af Fondo_Sur
@#7

Sarabia ville vel have haft en startplads på højrekanten nu.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

3 år 8 måneder siden #7 af -#7-

Fondo_Sur skrev: @#7

Sarabia ville vel have haft en startplads på højrekanten nu.


Rommedahl ville have en startplads på den højrekant nu, så det har du nok ret i.

Men havde Sarabia overlevet konkurrencen fra Bale, Isco, James, Bale osv., som har været igennem klubben på samme tid, det er nok tvivlsomt vil jeg tro.

DC19

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

3 år 8 måneder siden #8 af Fondo_Sur

-#7- skrev:

Fondo_Sur skrev: @#7

Sarabia ville vel have haft en startplads på højrekanten nu.


Rommedahl ville have en startplads på den højrekant nu, så det har du nok ret i.

Men havde Sarabia overlevet konkurrencen fra Bale, Isco, James, Bale osv., som har været igennem klubben på samme tid, det er nok tvivlsomt vil jeg tro.


Sarabia har alle dage været meget talentfuld. Han var bare ung i en meget uheldig periode i klubben, hvor som du rigtigt skriver var op i mod meget profilerede spillere. Her tænker jeg særligt på Bale, som sine evner og priskilt var sikker starter fra 13/14 indtil 17/18 sæsonen, hvor han blev oftere skadet og Zidane efterfølgende skiftede til diamant-formationen.

Argumenterer bare for at man - med tanke på hans talent - burde have købt ham tilbage ligesom man gjorde med Lucas Vazquez eller man havde lejet ham ud i flere sæsoner. Men det er meget bagklogt. Er enig med dig om, at man ikke havde noget alternativ end at lade ham gå.
Sidste redigering: 3 år 8 måneder siden ved Fondo_Sur.
Følgende bruger(e) sagde tak: -#7-

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

3 år 8 måneder siden #9 af -#7-

Fondo_Sur skrev:

-#7- skrev:

Fondo_Sur skrev: @#7

Sarabia ville vel have haft en startplads på højrekanten nu.


Rommedahl ville have en startplads på den højrekant nu, så det har du nok ret i.

Men havde Sarabia overlevet konkurrencen fra Bale, Isco, James, Bale osv., som har været igennem klubben på samme tid, det er nok tvivlsomt vil jeg tro.


Her tænker jeg særligt på Bale, som sine evner og priskilt var sikker starter fra 13/14 indtil 17/18 sæsonen, hvor han blev oftere skadet og Zidane efterfølgende skiftede til diamant-formationen.


Bale var endda så god at jeg nævnte ham to gange i mit forrige indlæg... Jeg mente naturligvis Di Maria.

Ellers også enig i meget af det du skriver om Sarabia, han var og er enormt talentfuld, og i sin tid var det vel ham og Jesé man snakkede om kunne blive rigtig store, når man snakkede om akademispillere.

Nu har 9eren et par gange snakket om Oscar Rodriguez, som jeg dog ikke kender alverden til, udover at han har et vidunderligt spark. Det kunne være interessant at hive ham hjem igen, hvis man kommer af med James, og mens vi venter på Ødegaard, om ikke andet bare for at se om han kan bruges på sigt.

DC19
Følgende bruger(e) sagde tak: Fondo_Sur

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

3 år 8 måneder siden #10 af JesperA
Den aggressive tilgang til at købe unge talenter udefra, er vel også en erkendelse af at det ikke er helt godt nok lokalt for tiden. Det har været nogle lidt skrabede år, og der er ikke mange spillere rundt omkring hvor man tænker satans ham skulle vi aldrig have solgt.

Der har selvfølgelig været forbiere imellem og man er blevet lidt mere risikovillige på det seneste, men man må da rose klubben for at være meget dygtige til at hente unge ikke specielt profilerede spillere ind, f.eks. Valverde, Casemiro, Varane, Asensio og også Marcelo, Higuain m.fl. tidligere, den tilgang kan jeg godt lide. Og der er jo også mange spændende spillere ude på lån for tiden, selvom det selvfølgelig ikke rigtigt er fra akademiet, så er det alligevel spændende at følge.
Følgende bruger(e) sagde tak: 9eren

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

3 år 8 måneder siden #11 af Daniel
Fremragende læsning, og en strategisk fornuftig måde at generere nemme penge på. La Fábrica er et enestående akademi på den internationale fodboldscene - et af de bedste.

Marca bragte denne artikel for et par måneder siden, hvor man får en rigtig fin indsigt i, hvad Real Madrid har "produceret" af talent, og her snakker vi kun aktive spillere: www.marca.com/en/football/real-madrid/20...a4741a7768b456a.html

Det nødvendigvis ikke morsom læsning for de mange håbefulde talenter, der drømmer om at bryde igennem på Real Madrids førstehold, men det kræver bare et helt specielt talent at tage den direkte vej fra Real Madrid Castilla og op på førsteholdet, ligesom man heller ikke må negligere begreber som held og omstændigheder i denne ligning.

Jeg kan kun komme i tanke om to spillere, jeg mener, har haft talentet til en plads i Real Madrids startopstilling siden medio 00'erne, og den ene var endda en tur forbi Getafe.

Jeg refererer selvfølgelig til Rubén de la Red, som vi desværre ikke fik set udfolde sit potentiale, men han blev begunstiget af omstændighederne i Real Madrid, hvor vi ikke stod stærkt centralt på banen i 2008/09-sæsonen, hvorfor han spillede sig ind i startopstillingen, inden han måtte lægge støvlerne på hylden, som jeg erindrer det. Han havde noget helt specielt gemt i sin fodboldpakke, og var i øvrigt fremragende i Getafe sæsonen forinden.

Den anden spiller jeg tænker på er Jesé, som havde alle de nødvendige atletiske forudsætninger for at blive en kæmpe stor succeshistorie og det nye referencepunkt for talenterne i La Fábrica. Her ødelagde en forfærdelig skade desværre hans karriere i Real Madrid, og han er jo aldrig blevet den samme spiller efterfølgende. Han var vel ret beset på vej ind i startopstillingen, inden han blev skadet, fordi Bale også døjede med skavanker i den periode, hvor han var ved at bryde igennem? Han var også et specielt talent, som vi desværre heller ikke fik set udfolde sit potentiale.

Jeg er generelt stor tilhænger af den måde, som Real Madrid forvalter sit talentarbejde på. Det kan ikke gøres meget smartere, når man tænker på den store konkurrence, der er om pladserne i førsteholdstruppen. Ødegaard var aldrig blevet den samme spiller, hvis han var blevet i Real Madrid. Carvajal var aldrig blevet en del af Real Madrids førstehold, hvis han ikke havde taget en sæson i Leverkusen, der virkelig satte skub i hans udvikling. Og der er rigtig mange andre eksempler i samme boldgade, som allerede er nævnt i den her tråd, men nogle viser sig dygtige nok til en plads i Real Madrids trup, andre for dygtige, men ikke dygtige nok, og disse bliver så afhændet til andre adresser. Det er et fabelagtigt og omfattende stykke arbejde, der bliver lagt for dagen med ungdomsarbejdet i Real Madrid.

Så står vi tilbage med de loyale spillere i Vázquez og Nacho, der helt sikkert kunne have drevet det til mere i andre klubber. Det kan vi ikke klage over. Og som I kan læse af artiklen, så har vi altså Casemiro (han var igennem Fabrikken), Carvajal og Valverde, der alle har været en del af Real Madrid Castilla. Nej, de tog ikke den lige vej, men de tog den rigtige vej for at blive en del af Real Madrids førstehold.
Følgende bruger(e) sagde tak: elle44, Fondo_Sur, DeLaRed

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 9eren
  • 9eren's profilbillede
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
  • Real Madrid er en livsstil, Spanien og Madrid er mit hjem
3 år 8 måneder siden #12 af 9eren
Lige omkring Carvajal er jeg lodret uenig for han havde klart niveauet til at spille sig ind på første holdet. Der var kun 1 vej for Carvajal og det havde endt med samme resultat og udvikling, hvis han var indlemmet i første holdstruppen inklusiv rigeligt spilletid.

Udlejninger kan være ganske fint og man kan godt sige at Real Madrids talent akademi fungerer perfekt, hvis det handler om at sende spillere ud i verden og få mønt for dem.

Men efterhånden er de talenter som kommer til Real Madrid niveau mæssigt svagere og svagere. Det er de fordi chancen for netop til første holdet er mindre og mindre. Selv dygtige spillere får ikke en naturlig udvikling i klubben fordi første holds chancen bare ikke kommer mere. Så hvorfor så vælge Real Madrid når der er masser af andre akademier i Spanien der gør det ligeså godt eller bedre med at opforstre talenter. De stor talenter der bliver snakket om der kommer til Madrid er for det meste slet ikke gode nok og bliver hurtigt glemt. Derfor køber man de der unge talenter nu i udlandet der har en større chance for at komme på første holdet.

Casemiro kom til Castilla og har ikke været igennem fabrikken. Det er nøjagtig det samme som skete med Fabinho, så det er jo ikke spillere som man har formet, men spillere som har potentialet.

Nej Ødegaard var aldrig blevet den samme hvis han var blevet på Castilla, i det hele taget har hans ophold i Madrid været elendigt og han ville have fået meget mere ud af at være i en klub som faktisk har en rød tråd med deres tilgang til første holdet. Ødegaard med det niveau han har nu, er stadig ikke en del af Real Madrids planer.

Jeg snakkede med David Aznar om det for nogle år siden, om hvad vi begge var mest tilhængere af ift talent arbejde og hvad man kan kalde et godt stykke arbejde. Og vi begge var tilhængere af det arbejde, hvor man får spilleren i en meget tidlig alder og udvikler spilleren hele vejen op igennem rækkerne og som kan indlemmes i førsteholdstruppen. Det er efterhånden blevet glemt i Real Madrid.

Ønskelisten: Frimpong, Alphonso Davies, Juanlu, M, Gutierrez, Jobe Bellingham, Rafa Marin, Leny Yoro, (Florian Wirtz).

RM TV Über alles

Sidste redigering: 3 år 8 måneder siden ved 9eren.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum
Annonce