Optakt: Betydningsfuldt Clasico i vente
- Administrationen
-
Emne forfatter
- Administrator
-
I aften kl. 21.00 går det løs, når Real Madrid tager imod FC Barcelona i årets første El Clasico. Som altid er der lagt op til et brag, når to af verdens mægtigste fodboldklubber tørner sammen, i det evigt hadefulde opgør mellem de to klubber. Denne gang er agendaen noget anderledes for Kongeklubben, set i forhold til de seneste Clasicos med en sejr i aften, kan Real Madrid nemlig sende FC Barcelona til tælling i såvel mesterskabskampen, som den indbyrdes magtbalance.
Med en sejr kan de hvidklædte værter bringe sig hele syv points foran FC Barcelona i ligaen, hvilket med blot ni runder igen må forventes at være afgørende i det indbyrdes regnskab. Omvendt kan Barca spille sig tilbage i mesterskabskampen med en sejr, hvilket vil skabe et helt unikt kapløb mellem de to dominerende spanske klubber og sæsonens overraskelse, Atletico Madrid. Dermed er banen kridtet op til et sprængfarligt opgør, hvor Ancelottis tropper også har revanche til gode efter 2-1-nederlaget i efterårets opgør på Nou Camp.
På gårsdagens pressekonference overraskede Carlo Ancelotti ved, at udlevere aftenens start-11'er, som ikke bød på en eneste overraskelse, hvorfor offensiven vil blive præget af hurtige omstillinger og det vanlige direkte spil fra Bale, Ronaldo og Benzema. På midtbanen bliver nøgleordet balance, hvilket det har knebet med i de helt store kampe, siden Di Maria blev omskolet til midtbanespiller, men forhåbentlig vil argentineren sammen med Xabi Alonso og Modric vinde slaget, mod Barcas altid boldfaste centrale kerne. I defensiven bliver det store spørgsmål om Dani Carvajal kan stå for presset overfor særligt Neymar, mens Ramos, Pepe og Marcelo forhåbentlig vil holde sig fra tidligere tiders hovedløse ugerninger i disse opgør. På mål finder man, som det altid er tilfældet i ligakampene, Diego Lopez, som får mulighed for revanche, efter sin svage optræden i det omvendte opgør.
Hos Tata Martinos tropper kommer man til Madrid med selvtillid i baggagen efter sidste weekends 7-0 udradering af Osasuna, samt med et par sejre over Manchester City i Champions League. Dermed er de rødblå kommet igang igen, efter en mildest talt elendig periode i første kvartal af 2014. Martino har alle mand til rådighed, med undtagelse af den skadede klublegende Carles Puyol, før holdet drager hovedstaden og må derfor forventes at stille et slagkraftigt og tændt mandskab til aftenens opgør.
Helt sikkert er det, at alle fodboldelskeres øjne vil være rettet imod Undiano Mallenco i aften kl. 21.00, når Spaniens mest rutinerede dommer blæser i fløjten og sætter det 168. El Clasico i La Liga igang.
Real Madrids hold: Lopez; Carvajal, Ramos, Pepe, Marcelo; Modric, Alonso, Di Maria; Bale, Cristiano Ronaldo; Benzema
FC Barcelonas forventede hold: Valdes; Alba, Mascherano, Pique, Alves; Busquets, Xabi, Iniesta; Messi, Neymar, Fabregas
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- raul7=kongen
-
- Moderator
-
M_linding skrev: Taget Barcelona's dårlige forsvar i betragtning, tror jeg at possession bliver et nøglepunkt i kampen - Yes I know, men endnu mere end sædvanligvis.
For dette Real Madrid-hold er gode med bolden, og er også blevet gode til at generobre den. Og hvis Real Madrid kan få dette til at fungere og provokere Barcelona's possession-procenter, så tror jeg at de får store problemer. For hvornår har Barcelona egentlig sidst mødt et hold, som var gode til at holde på bolden? City? - Nej ikke rigtigt, når man har Demichelis på midtbanen...
Derfor kunne jeg forstille mig, at Tata vil have samtlige boldfaste spillere på banen, og ofre en angriber. Det kunne man typisk gøre ved, at lade Iniesta spille venstresiden i angrebet.
Sid Lowe nævner som en anden mulighed, at Barcelona kunne stille med en 4-4-2 diamant - som de før har gjort i denne sæson - på denne måde:
..............................Valdes................................
..........................................................................
Alves............Pique........Masch........Adriano
............................Busquets............................
............Xavi..................................Iniesta........
.........................................................................
..............................Cesc.................................
.........Messi.............................Neymar.........
Forventer I nogle særlige taktiske finurligheder fra Barcelona?
.......................................................................................................................
Bonus-info (OT)
Kampen vises på 6'eren og kommenteres af Morten- Glinvad og Bruun. Vi slipper dermed for Barcelona-tosserne på Canal 9!
Hiver lige M_Lindings indlæg herover, håber det er okay ;)
Først og fremmest er det fedt med kommentatorerne, det er dejlig kvalificeret til opgøret!
Jeg er ikke helt enig i observationerne omkring possession-fodbolden. I mine øjne er problemet ikke at give Barca bolden, den må de gerne have, særligt eftersom vi alligevel ikke er stærke med den i store dele af kampen. Vores største problemer i denne sæson har været imod fysisk stærke hold, som angriber os direkte, samt vores defensiv over kanterne. Derfor frygter jeg mest, at Barca vil angribe os netop meget over kanterne eller få deres pasningsspil højt op på vores banehalvdel. At de har bolden langt tilbage ser jeg ikke som noget problem - af samme årsag passer det mig fint, hvis Cesc starter på bekostning af Alexis, da Alexis' dybe løb og konstante trussel højt i banen er farligere end Cesc. Defensivt håber jeg at vi vil se en klog Di Maria, som vil støtte Marcelo, ligesom Bale skal det med Carvajal i modsatte side, det bliver der behov for.
Vores bedste våben er til gengæld, hvis vi kan få Cristiano eller Bale ud at løbe med Barcas forsvar eller isoleret dem på kanterne. Det bliver selvfølgelig svært, men forhåbentlig kan det lade sig gøre nogle få gange i opgøret.
Generelt tror jeg det indledende kvarter vil blive hamrende vigtigt. Vi skal presse Barca tæt på de sidste 35 meter og ellers være knivskarpe, dét er opskriften - og egentlig på mange måder den måde vi har spillet i de seneste mange kampe.
Jeg siger ikke, at deres possession nødvendigvis er en trussel for os. Men derimod at det er farligt for Barcelona, hvis man kan tvinge dem til at skulle forsvare, i længere tid af gangen. For det tror jeg faktisk godt, at der her Real Madrid-hold kan, og Barcelona er ikke vandt til at skulle forsvare uden at være på bolden.
Og derfor starter både Pedro og Alexis nok på bænken;)
Så jeg håber virkelig, at di Maria og Modric kan holde gang i vores possession spil (i nogle perioder), og at vi ikke bare satser på omstillinger.
Uanset hvad, så skal vi gøre lidt som i 3-0 kampen mod Atletico: Hurtigt, aggressivt og først i alle dueller!
- RasmusKring
- Gæst
-
Lionel Messi siger sig selv. Han er en fantastisk fodboldspiller, der kombinere teknik, fart og intelligens på en ekstremt giftig måde. Der skal en kollektiv indsats til at holdet ham nede. Det har vi dog gjort før.
Uanset hvad man så mener om Barcelonas spilkoncept, så gør det dem til en meget svær modstander, formkrise eller ej. Det meste af tiden forsvarer de sig med bolden. Det betyder dog ikke, at vi skal lade dem gøre det. Så kommer vi til at bruge en masse kræfter på at løbe efter bolden. Disse kræfter skulle gerne bruges offensivt i stedet.
At tage bolden fra dem er dog lettere sagt end gjort. De er kompromiløse i deres tilgang til boldomgang, og spiller derfor gerne baglæns fremfor at tage chancer med bolden. Hvis man går op og presser dem, så spiller de dog gerne tilbage. Man kan altså ikke presse halvhjertet. Hvis Barcelonas spil skal stoppes, så skal vi op på deres banehalvdel og markere mand til mand. Det håber jeg, at Ancelotti har lært fra den første kamp. For her vandt han altså ikke den taktiske duel med Martino.
I dag får vi at se, hvor godt dette hold egentligt er. Medierne gør os til store favoritter, men når man tænker tilbage på vores kampe mod Atletico Madrid, Barcelona, Juventus og Athletic Bilbao, så synes jeg at vi har skuffet i stort set alle de store kampe. Derfor forventer jeg ikke en sejr, jeg regner med at Barcelona vinder, måske 0-2.. Jeg håber selvfølgelig jeg tager fejl, men jeg tror ikke at vi vinder.
Steen skrev: Så er dagen kommet! Det bliver godt nok spændende..
I dag får vi at se, hvor godt dette hold egentligt er. Medierne gør os til store favoritter, men når man tænker tilbage på vores kampe mod Atletico Madrid, Barcelona, Juventus og Athletic Bilbao, så synes jeg at vi har skuffet i stort set alle de store kampe. Derfor forventer jeg ikke en sejr, jeg regner med at Barcelona vinder, måske 0-2.. Jeg håber selvfølgelig jeg tager fejl, men jeg tror ikke at vi vinder.
Det var godt nok en kedelig holdning til tingene. Og jeg troede jeg var pessimist? ;-) nuvel, jeg er da også nervøs, men jeg mener vi har den klart bedste offensiv i verden, og vi scorer i alle kampe. Det kommer vi også til i aften.
Jeg glæder mig som et lill barn til juleaften, til, at se Di Maria i aktion i aften. Jeg bliver mere og mere fan af den knægt og jeg glemmer aldrig da han fik Puyol til at sætte sig på røven. Han plejer at spille nogle flotte Clasicos!
Omvendt er jeg bange for Alonso. Jeg er ganske enkelt ikke imponeret over hans spil mere, som er blevet utrolig langsomt og fyldt med fejl. Jeg vil ikke underkende eller negligere hans betydning for holdet, men når vi møder en stærk Barca midtbane, så er jeg bange for han falder igennem.
Men spændende bliver det! :)
"Maybe they hate me because I'm too good."
- Pepe
- Gæst
-
Din holdning ødelægger det hele specielt for mig da jeg lige nu er på hotellet i madrid, jeg ved det bliver en mega svære og lige kamp men forhåbentlig vinder vi.
Ønsker alle madridistas der hjemme en god kamp her fra Madrid.
Haha må godt nok være ironisk det der?
Florentino Pérez
Det var godt nok en kedelig holdning til tingene. Og jeg troede jeg var pessimist? ;-) nuvel, jeg er da også nervøs, men jeg mener vi har den klart bedste offensiv i verden, og vi scorer i alle kampe. Det kommer vi også til i aften.
Verdens bedste offensiv som kun har scoret ét mål mere end Barcelona's trio Messi, Pedro og Sanchez i ligaen... Og Messi var ude i lang tid, det skal man også huske på.
Pepe skrev:
Din holdning ødelægger det hele specielt for mig da jeg lige nu er på hotellet i madrid, jeg ved det bliver en mega svære og lige kamp men forhåbentlig vinder vi.
Well, det er vel bare det jeg tror. Ingen af os kan vide hvad der sker, det må tiden vise. God kamp!
AlanSahinovic skrev:
Haha må godt nok være ironisk det der?
Nej, hvorfor skulle det være det? Det er det samme folk skriver kamp efter kamp, senest mod Malaga hvor jeg skrev at det ville blive en svær kamp, mens i andre skrev at den ville blive nem og det ville blive en stor sejr. Ingen af os ved hvad der kommer til at ske. Det eneste vi kan gøre er, at fortælle hvad vi føler om kampen.
Hvad tror du da kampen ender?
Steen skrev: Pelle skrev:
Verdens bedste offensiv som kun har scoret ét mål mere end Barcelona's trio Messi, Pedro og Sanchez i ligaen... Og Messi var ude i lang tid, det skal man også huske på.
Pepe skrev:Din holdning ødelægger det hele specielt for mig da jeg lige nu er på hotellet i madrid, jeg ved det bliver en mega svære og lige kamp men forhåbentlig vinder vi.
Well, det er vel bare det jeg tror. Ingen af os kan vide hvad der sker, det må tiden vise. God kamp!
AlanSahinovic skrev:Haha må godt nok være ironisk det der?
Nej, hvorfor skulle det være det? Det er det samme folk skriver kamp efter kamp, senest mod Malaga hvor jeg skrev at det ville blive en svær kamp, mens i andre skrev at den ville blive nem og det ville blive en stor sejr. Ingen af os ved hvad der kommer til at ske. Det eneste vi kan gøre er, at fortælle hvad vi føler om kampen.
Hvad tror du da kampen ender?
''I dag får vi at se, hvor godt dette hold egentligt er''.
Så hvis vi idag taber over et hold som FC Barcelona så er vi ikke så gode eller?
''Derfor forventer jeg ikke en sejr, jeg regner med at Barcelona vinder, måske 0-2.. Jeg håber selvfølgelig jeg tager fejl, men jeg tror ikke at vi vinder.''
Det synes jeg godt nok er en lidt kedelig holdning og have til dagens kamp, håber ikke spillerne eller fans på stadion tænker det samme.
Vi ligger nummer et i La Liga over to rigtige stærke hold som FC Barcelona og Atl. Madrid, vi er i finalen i Copa Del Rey [hvor vi slog Atl. Madrid ud, sammenlagt 5-0], og er i kvartfinalerne i Champions League. Jeg har en rimelig god fornemmelse om hvor godt et hold vi er [måske det bedste hold siden 99?], selv hvis vi skulle gå over og tabe til et så stærkt hold som FC Barcelona idag.
Personligt har jeg aldrig glædet mig så meget til en El Clasico som idag, og jeg tror det bliver til en sejr idag. En uafgjort ville heller ikke være en katastrofe, men jeg tror simpelthen ikke på at vi taber idag, specielt ikke med det hold vi har.
Florentino Pérez
Pelle skrev: Omvendt er jeg bange for Alonso. Jeg er ganske enkelt ikke imponeret over hans spil mere, som er blevet utrolig langsomt og fyldt med fejl. Jeg vil ikke underkende eller negligere hans betydning for holdet, men når vi møder en stærk Barca midtbane, så er jeg bange for han falder igennem.
Overvej lige hvem der skal presse Alonso af Barca-spillerne. Det bliver ikke Messi, som ligger i midten, eftersom han ikke arbejder defensivt. Så kan det være en kant (fx Sanchez) eller Xavi/Iniesta. Hvis det bliver Xavi, som skal lægge presset, så burde Alonso dominere ham.
- Brylle
- Gæst
-
Jeg har svært ved at forestille mig kampens forløb, som man nogle gange kan i vores andre kampe. Hvor meget kommer vi til at afvente Barcelona, hvor meget får vi lov at spille og hvordan tackler vi deres filosofi? Ligeledes er jeg spændt på at se om Carvajal kan magte den defensive opgave og hjælpe til med at lukke Neymar ikke. Jeg tvivler ikke et sekund på hans niveau, for han har spillet en rigtig god sæson, men hvordan tackler han dette Classico.
Som Linding også er inde på, så kan Ronaldo og Bale blive farlige våben, hvis vi kan komme ud og løbe med dem. Her kan Benzema også blive et vigtigt bindeled. Derudover er jeg spændt på om vi kan udnytte Di Marias drive til at bryde gennem midten og skabe nogle gode situationer.
EDIT: Næ, det var sgu da Raul7=Kongen, der var inde på det :D