Courtois tvang spillere til at undskylde over for medrejsende fans
Real Madrid led et regulært forlis i Lissabon, hvor holdet tabte 4-2 til Benfica i sidste spillerunde af Champions Leagues ligafase. Nederlaget betyder, at madrilenerne nu skal ud i en playoff-kamp om videre avancement – enten mod netop Benfica eller mod Bodø/Glimt. Lodtrækningen finder sted fredag klokken 12.
Selv om Kylian Mbappé bragte Real Madrid foran på Estádio da Luz – stadionet hvor klubben sikrede sig La Décima for knap 12 år siden – var det hjemmeholdet, der dominerede kampen totalt. Benfica var ganske enkelt et niveau over gæsterne og kunne have vundet endnu større, hvis ikke Thibaut Courtois igen havde spillet en hovedrolle som redningsmand. Belgieren viste lederskab helt til slutfløjtet – både på og uden for banen.
I en scene, der næsten gik ubemærket hen, var Courtois den eneste Real Madrid-spiller, der gik hen til de omkring 3.000 medrejsende madridistas for at undskylde og takke for støtten på en yderst bitter aften. Ifølge flere tilskuere på Da Luz stoppede gestussen ikke der: Målmanden skulle have tvunget op mod otte holdkammerater til også at gå hen og hilse på fansene.
Dean Huijsen, Dani Ceballos, Jude Bellingham, Álvaro Carreras, Fede Valverde, Brahim Díaz og akademispilleren Jorge Cesteros var blandt dem, Courtois pegede på.
Scenen har efterfølgende skabt stor debat på sociale medier, hvor vreden hurtigt kom til udtryk efter ydmygelsen mod Benfica. Portugiserne vandt kampen og leverede samtidig et mindre mirakel, da de kvalificerede sig til Champions League-playoffs efter et mål i det 97. minut – scoret af deres målmand, ukraineren Anatolii Trubin.
Mange fans pegede efter kampen på, at Real Madrid står med “det dårligste kaptajnshold i mange år”. En klar kritik rettet mod en af de bærende søjler i truppen. Dani Carvajal er formelt anfører, efterfulgt af Valverde, Courtois og Vinicius Junior. Netop brasilianeren leverede en meget anonym præstation i Lissabon og forlod banen hurtigt uden at hilse på fansene.
Bernabéu kan koge over
Endnu en oplevet afstandtagen mellem spillere og fans har fået mange tilhængere til at sige “nu er det nok”. Allerede i Lissabon blev det tydeligt, da flere Real Madrid-fans buhede ad deres egne spillere og råbte skældsord, mens holdet forlod banen og gik direkte i omklædningsrummet.
Alt tyder på, at der venter en elektrisk – og potentielt fjendtlig – stemning på Santiago Bernabéu søndag, når Real Madrid møder Rayo Vallecano i ligaen klokken 14. Arbeloas mandskab har ikke råd til endnu et fejltrin, hvis de vil holde presset på Barcelona, som kun har ét point mere i tabellen.
Bernabéu-publikummet viste allerede tænder den 17. januar i den tamme 2-0-sejr over Levante. Dengang blev spillerne verbalt høvlet ned efter nederlaget i den spanske Super Cup, den sensationelle pokal-exit mod Albacete og fyringen af Xabi Alonso. Vinicius, Bellingham og Valverde var blandt de mest udskældte.
Den næsten krigeriske stemning forsvandt midlertidigt efter Champions League-sejren over Monaco (6-1), men nederlaget til Benfica risikerer nu at genantænde en hård reaktion fra en fanbase, der virker mere træt og frustreret end længe – og tæt på oprør.
