Madridista

 
 

David Hopkinson: Vi arbejder ikke på at ændre stadion-navnet

Real Madrids direktør for globale alliancer, David Hopkinson, har nu været i klubben i et år og i den forbindelse er han blevet interviewet til World Football Summit, hvor han redegør for den kolossale udvikling, som Real Madrid er inde i i disse år.

Det er der kommet et virkelig interessant interview ud af, som vi bringer hovedpunkterne af her:

Real Madrid er kendte i verden for at have nogle unikke værdier. Efter næsten et år i klubben, mener du så at have nået til en forståelse af disse værdier, som gør Real Madrid så anderledes?
- Jeg mener, at jeg har en høj forståelse, men jeg er stadig i gang med at lære. Da jeg forberedte mig på at komme hertil, læste jeg Steven Mandis bog ”The Real Madrid Way”, som omhandler disse værdier i Real Madrid og jeg fandt dem uhyre stærke og utroligt attraktive. Det var en af grundene til, at jeg besluttede mig for at komme til klubben. Jeg er fortsat i en læreproces, men efter et år synes jeg at jeg er nået langt med at forstå vigtigheden af disse værdier, vigtigheden af engagement i ekspertise, engagement i at kæmpe om alle titler, altid at give sit ypperste og aldrig give op. Jeg har oplevet disse værdier og engagement overalt i klubben, ikke blot hos holdet, men hos alle ansatte i klubben.

Kan disse værdier til et vist punkt begrænse udviklingen? Jeg mener i forhold til at udvikle brandet og på sammetid være tro mod disse traditioner og indgroede vaner, som er en vigtig del.
- Jeg mener ikke, at det begrænser os. Tvært imod åbner det for en bred vifte af muligheder. Vores værdier gør os anderledes. Vi er en klub ejet af medlemmerne. Vores mål er at vinde, men også at gøre det godt i verden. Der er nogen sportsklubber, hvis eneste mål kun er at gøre en rig mand endnu rigere. Sådan gør vi det ikke her. Her er ingen modsætning i forhold til hvad vi siger og til hvad vi gør. Vi er fuldkommen målrettet vores kurs. Og i den henseende er vores værdier i virkeligheden et meget stort aktiv for organisationer og potentielle partnere.

Men at introducere ændringer i en klub som Real Madrid er ikke nemt. Hvor mange gange har du hørt ”Sådan plejer vi ikke at gøre tingene her”?
- Jeg mener, at det handler om hvordan vi stiller spørgsmålet. Real Madrid har en global mulighed foran sig. Det er den mest populære klub i verden i den mest populære sport i verden. Vi står virkelig over for en global mulighed. Jeg ved, at hver eneste af klubbens medlemmer og tilhængere ønsker, at klubben udvikler sig. I den retning, at vi kan udvikle os og samtidig bevare klubbens værdier og tradition, mener jeg ikke at der bliver nogen problemer. I forhold til at vi skal udvikle indtægter, som ”Big data” kan tilbyde vores organisation har vi de globale muligheder via de sociale medier.

At finde måden at tjene penge på de millioner af tilhængere rundt om i verden er uden tvivl den store udfordring. Hvordan mener du, at fodbolden kan finde nye indtægts-kilder?
- Hvis man ser på panoramaet over globale partnerskabsaftaler, er vores muligheder uendelige, det er de virkelig. I dag er det meget svært at købe produkter, som interesseret den store gruppe. Den styrke, som sporten har, er at den tiltrækker en fuldstændig unik gruppe. I en stadig mere opdelt verden er det svært at tiltrække massive seer-skarer. Heldigvis tiltrækker vi store skarer og det gør os meget attraktive over for potentielle partnere. Jo mere vi kan gøre for at internationalisere vores forretning og vores tilhængerskare, des større muligheder vil vi få rundt omkring i verden.

Det nye Estadio Santiago Bernabéu er aktuelt et af de vigtigste projekter i klubben. Hvor langt kan det nye stadion omdanne klubben?
- Jeg mener, at det betyder en afgørende transformation. Hvis vi kigger på klubbens historie gennem de seneste 117 år er opførelsen af Estadio Santiago Bernabéu en vigtig drejning. Det åbnede en æra af enorm udvikling for klubben og vi ønsker at gøre præcis det samme. Jeg er meget forhåbningsfuld over dette projekt, for det er ikke blot en renovering, men et værk, som rekonstruerer og giver en virkelig modernisering af stadion. Tag-overdækning, Premium-ydelser, en ny vifte af oplevelser for tilhængerne og alle de muligheder, som den teknologiske udvikling giver for at forbedre oplevelsen for tilhængerne. Jeg mener, at dette bliver et afgørende øjeblik i klubbens historie.

Hvordan hjælper det nye stadion til at tiltrække nye sponsorer?
- Omgivelserne er vigtige, bygningerne er vigtige. Hvis man ser på de mest ikoniske klubber i verden, tænker man med det samme på, hvor de spiller deres hjemmekampe, hvordan deres stadions er. Denne reform er en mulighed for at ændre den måde, som verden modtager os på i mange henseender. At vise, Ja, vi er en klub med dybe traditioner og nogle solide værdier, men vi er også stand til at føre an i en udvikling, som giver en bygning til fremtiden. En klub, som lytter til sine medlemmer og med påpasselighed ombygger et stadion, som ikke kun vil gøre dem stolte, men også vil give dem en forbedret oplevelse og en nydelse til hver kamp. Et sted, hvor man kan skabe nye minder og fastholder historien, som vil ændre sporten. Jeg tror, at når stadion er færdigt, så vil det ændre synet på fodbold på verdensplan og herfra vil synet på Real Madrid ændre sig, både indefra og udefra i sportslig henseende.

I din tid i Maple Leaf Sport & Entertainment, stod du i spidsen for en af de største aftaler om ”naming” i historien, da Air Canada Centre blev omdømt til Scotiabank Arena. Santiago Bernabéu er en næsten hellig figur i Real Madrid. Ændrer stadion navn?
- Jeg mener, at alt er muligt, men vi arbejder ikke i den retning i øjeblikket. Min personlige mening er, at vi har en enorm vifte af muligheder, som ikke kræver at vi skifter navnet. Jeg er ikke sikker på, at det vil være det korrekte at føje et sponsornavn på. Der er visse stadions i verden, som er ikoniske, som Old Trafford og Madison Square Garden, som jeg ikke mener vil få gavn af et sponsornavn. Jeg mener, at Estadio Santiago Bernabéu er et af disse stadions.

Hvilke fordele kan det give for klubben at få et kvindehold:
- Jeg er meget entusiastisk omkring dette. For mig er det et udtryk for klubbens værdier. Den vigtige inklusion. Det er en måde at vise, at vi tager inklusion alvorligt, at vi er fokuserede på ligestilling og engagerede i sociale værdier. Jeg er meget forhåbningsfuld og jeg har stor lyst til at se dem spille i vores farver og berørt af at være en del af dette. Jeg har talt meget med nuværende og potentielle partnere og de er lige så entusiastiske og de siger, at det virkelig har manglet, at vi tog dette skridt.

Når du forlader Real Madrid, hvad vil du så gerne huskes for?
- Dette er et afgørende øjeblik for organisationen, for vi er i gang med en udviklingsproces på forskellige niveauer. Jeg mener, at vi om fem år vil have en klub og en forretning, som er markant anderledes end i dag med et nyt stadion og nye måder at gøre tingene på. Jeg ville gerne huskes for at være en af arkitekterne bag at gøre denne ændring mulig.

Seneste artikler...