Corona-krisen kan ramme Real Madrid økonomisk

Real Madrid er ikke i første omgang truet på økonomien af Corona-krisen, men ingen i klubbens ledelse læner sig afslappet tilbage i lænestolen, for i den spanske hovedstad er man fuldt bevidste om, at man hurtigt kan blive en del af de klubber, som kan se en stor del af omsætningen forsvinde mellem hænderne på dem.

Real Madrids helt store indtægtskilde kommer nemlig ikke fra salg af spillere, billet-indtægter eller TV-rettigheder, men derimod fra marketing, som udgør hele 45% af de budgetterede indtægter og det er som udgangspunkt fornuftigt ikke at være afhængig af indtægter, som er direkte forbundet til kampe på stadion, men Real Madrids store sponsorer er også i alvorlig krise i denne tid og har naturligvis brug fra at bliver brandet og vil sandsynligvis i modsat fald anmode om regulering i kontrakterne og det vil i alvorlig grad komme til at påvirke klubben, for de 45% svarer til 371 millioner €.

Det er i første gang Adidas og Fly Emirates, som er det store sponsorer og den tyske tøjgigant har netop bedt den tyske stat om en gigantisk hjælpepakke på 2,4 milliarder €, mens man har bedt om banklån for 600 millioner €. Fly Emirates står til at komme ud af regnskabsåret med et gigantisk tab og man har netop bedt de 105.000 ansatte om at halvere deres løn.

Derfor håber Real Madrid naturligvis – ligesom alle andre – at fodbolden snart ruller på de spanske stadions igen, så man kommer stærkest muligt ud af Corona-krisen.

Seneste artikler...